Den digitale udvikling og Corona pandemien har de sidste år flyttet en stor del af danskernes juleshopping over til de online universer. Det skyldes blandt andet, at vi under nedlukningen af Danmark var nødt til at shoppe online i stedet for i de fysiske butikker. Ifølge Dansk Erhverv er det ca. 80 % af danskerne, som køber varer over nettet. De skriver desuden at andelen af handlende på nettet har været støt stigende de sidste 10 år, og den tendens ser ud til at fortsætte – inflation eller ej.

 

Fremtiden er digital

Det er ikke kun pandemien og dertilhørende nedlukninger, der har sat sit præg på måden vi shopper på. Fremtiden er digital, og det er for mange virksomheder nemmere at overleve, hvis de er til stede online. For forbrugerne er der også mange fordele ved de online shopping universer. Du kan shoppe i fred og ro hjemme fra sofaen, og det er nemt og hurtigt at sammenligne priser, hvis der er en bestemt vare, du er på jagt efter.

Selvom online shopping har sine fordele og er ganske almindeligt for mange forbrugere, så er der bestemt også mange, som foretrækker at handle i de fysiske butikker. Måske sidder der endda nogle, som kan føle en usikkerhed over at skulle handle over internettet.

Derfor kommer vi her med 3 gode spørgsmål, som du kan stille dig selv, når du tager på online shoppetur.

 

1. Ser butikkens hjemmeside troværdig ud?

Som dansk forbruger kan du altid holde øje med e – mærket, som er en indikator for, om butikken lever op til dansk lovgivning, og om du som forbruger er sikret i forbindelse med handlen.

Mange kendte og større butikskæder er også ganske sikre at handle i. Her er du også garanteret bedre vilkår i forbindelse med returret og levering, da større kæder ofte har et større lager og flere medarbejdere at trække på.

Det betyder ikke, at mindre specialbutikker er udelukkede. Du kan sagtens handle i de specialbutikker, som har online nethandel, men det kan her være en god ide at være ekstra opmærksom på deres forskellige vilkår.

Er du det mindste i tvivl om virksomhedens hjemmeside og dertilhørende service, kan du undersøge virksomheden på Trustpilot eller andre steder, hvor det er muligt at anmelde service og produkter. Alle anmeldelser er selvfølgelig et udtryk for den enkelte købers oplevelse, men hvis der er mange, enten positive eller negative, ting, som går igen i anmeldelserne, så kan du overveje, om du vil købe fra pågældende virksomhed.

Sidst, men ikke mindst, kan du altid undersøge mulighederne for at kontakte virksomheden. Det kan være rart at vide, at virksomheden kan kontaktes, hvis du skulle have spørgsmål, eller hvis der mod forventning skulle opstå problemer med din ordre.

Har virksomheden ingen kontaktinformation, eller er det meget svært at finde dem, er det måske en god ide at overveje, om du vil handle der.

 

2. Hvordan er byttereglerne ved online shopping?

Behovet for at bytte en vare kan naturligvis opstå – især når der skal købes gaver. Vil du sikre dig at varen, du køber online, kan byttes, er det en god ide at undersøge virksomhedens bytteregler og fortrydelsesret.

Som udgangspunkt har du som kunde 14 dages fortrydelsesret. Dette betyder, at du skal meddele virksomheden, at du fortryder dit køb inden for 14 dage efter, at varen er købt. Herefter skal varen returneres intakt.

Mange steder er der mulighed for returret helt op til 30 dage, men som nævnt kan det være forskelligt fra virksomhed til virksomhed. Desuden kan virksomheden vælge at skelne mellem returret og bytteret, og her kan du risikere, at du kun har mulighed for at bytte varen og altså ikke returnere den med henblik at få dine penge tilbage. På samme måde har nogle virksomheder gratis returnering, hvor de medsender en returlabel, så du bare kan sende varen tilbage. Andre steder skal du selv stå for det.

Overvejer du at handle et sted, hvor disse regler ikke fremgår tydeligt, anbefaler vi, at du handler et andet sted – i hvert fald hvis du vil være sikker på nemt at kunne returnere varen.

 

3. Hvor lang er leveringstiden?

Det er selvfølgelig vigtigt at undersøge leveringstiden hos den enkelte virksomhed, hvis du handler varer, som du gerne vil give i gave. I denne tid er vi mange, der handler online, og derfor kan både virksomheder og fragtfirmaer være ekstra pressede, og leveringstiden kan være længere end normalt.

Mange virksomheder med webshops er gode til at informere om, hvor lang deres leveringstid er, men nogle gange skal man være i gang med en ordre, før det fremgår tydeligt. Har du svært ved at finde information om leveringstid, kan du kontakte virksomheden direkte.

De 3 spørgsmål, vi nu har gennemgået, kan være med til at ruste dig til den digitale shopping, hvis du skal til at shoppe januar udsalg. De kan selvfølgelig også bruges til nethandel generelt.

Er du en mere erfaren web-shopper, så kan vi anbefale, at du forsøger at lave pristjek på varerne, inden du køber. Ligesom hvis du står og skal til at tage et nyt lån, vil vi altid anbefale, at du undersøger, om en anden butik har varen til en bedre pris. Dette er nemlig en af de store fordele ved at handle på nettet – alt er blot et par klik væk.