Primus Optimus
Hvad er Primus Optimus
Måske har du set Lendos reklamefilm eller hørt om Lendos nye podcast og spekulerer på, hvad Primus Optimus er?
Primus Optimus er Lendos reklameunivers. Universet har “Første Bedste Manden” Martin som hovedperson, og vi følger hans anstrengelser i dagligdagen, hvor Primus Optimus og irrationelle handlinger gør livet besværligt for ham.
Primus Optimus er en (fiktiv) lidelse. Lider man af Primus Optimus, er man overbevist om, at det første altid er det bedste uanset hvilke valg og situationer, man står overfor. Omkring halvdelen af alle danskere lider af Primus Optimus. I hvert fald når det kommer til lån!
Vi vil gerne understrege, at Primus Optimus ikke er en virkelig lidelse. Primus Optimus er et koncept opfundet af Lendo, der har til hensigt at få danskerne til at tænke efter en ekstra gang, før de blindt vælger det første lån, de bliver tilbudt. “Primus Optimus” er latin og betyder “første bedste”.
En undersøgelse lavet af YouGov for mediebureauet Havas viser, at omkring halvdelen af alle danskere nøjes med at gå til deres egen bank, når de ønsker at tage et lån. Typisk accepterer de også blindt det første tilbud, de får. Denne tendens skyldes sandsynligvis, at vi har enormt meget tillid til vores primære eller lokale bank. Selvom det gang på gang bliver bevist, at bankerne langt fra altid handler i låntagers interesse. Det ærgrer os. Mange danskere kan eksempelvis spare mange penge ved at lave et samlelån.
Vi ønsker, at danskerne sammenligner vilkår og priser på lånetilbud, inden de vælger. Præcis som mange er vant til at gøre, når de skal træffe andre økonomiske beslutninger. Valget af lånetilbud kan få stor betydning for din privatøkonomi. Der er ofte væsentlig flere penge at spare ved at sammenligne lån end ved sammenligning af for eksempel flyrejser eller fjernsyn.
Det kan virker uoverskueligt at beregne og sammenligne lån, men med en låneberegner, kan du hurtigt og nemt beregne, hvad det koster at låne.
Hvorfor laver Lendo en podcast?
Lendo introducerede i starten af 2020 et ny reklamekoncept om Martin, som lider af Primus Optimus. Den fiktive lidelse medfører, at han altid vælger det første, det bedste. Budskabet med konceptet er at få danskerne til at tænke ekstra efter, inden de vælger og handler. Reklamerne er blevet modtaget positivt af danskerne og nu ønsker vi at nå endnu længere ud med budskabet.
“Podcastmediet er en spændende mulighed for at være anderledes og nytænkende, i vores forsøg på at nå endnu bredere ud med vores budskab om, at man skal tænke sig om før man vælger. Med Primus Optimus podcasten håber vi på at skubbe til folks adfærd og vaner. Desuden satser vi på at nå ud til en målgruppe, vi ellers ikke har været så meget i kontaktmed før”
– Johan Malmsten, CEO hos Lendo.
Primus Optimus – Lyt med her
Det irrationelle menneske
Lyt med når Lasse Rimmer dykker ned i, hvorfor vi er irrationelle, og hvordan vi bliver mere rationelle i hverdagen.
LYT HER: Spotify – Podimo – Google podcast – Apple podcast
Ep. 8: Primus Optimus – Bestemmer du selv, hvordan din dag bliver?
Kender du også de dage, der starter skidt og ellers bare bliver værre? Ifølge Sally Kallash er det hverken det dårlige vejr eller den kolde kaffe, der er grunden til det. Du kan selv påvirke din dag.
Ep. 7: Primus Optimus – Irrationelle mennesker i grupper
Minder din tøjstil om dine kollegers eller dine venners? Hvorfor ligner og opfører vi os som dem, vi omgås med? Og hvorfor kan vi bedre lide nogle mennsker end andre? Bliv klogere i afsnittet her!
Ep. 6: Primus Optimus – Røvhulseffekten hos irrationelle mennesker
Hoverer du også, når du rammer Rådhuspladsen som den første i et spil matador? Også selvom alle ved, at det var helt tilfældigt? Lyt med her og bliv klogere på det, man kan kalde røvhulseffekten.
Ep. 5: Primus Optimus – Det irrationelle menneske på indkøb
Hvorfor er supermarkeder indrettet, som de er? Hvorfor og hvordan påvirker musik vores indkøb? Og hvordan hænger udsalg og smertecenteret i vores hjerne sammen? Bliv klogere i dette afsnit!
Ep. 4: Primus Optimus – Vaner, sådan ændrer du dem
Hvad er det vaner gør for os i vores dagligdag? Hvad er vanens anatomi? Og handler dét at ændre vaner egentlig om viljestyrke? Lyt med i det seneste afsnit af Primus Optimus!
Ep. 3: Primus Optimus – Hvorfor lyver vi så meget?
I dette afsnit taler vært Lasse Rimmer med adfærdsforsker om uærlighed. For vi ved jo alle sammen godt, at det "rigtige" er at fortælle sandheden og ikke snyde og lyve.
Ep. 2: Primus Optimus – Kærlighed mellem irrationelle mennesker
I dette afsnit forsøger Lasse at komme lidt tættere på os som irrationelle mennesker, og hvorfor vi alle sammen måske bare bør overgive os til kærligheden…
Ep. 1: Primus Optimus – Det irrationelle menneske
Primus Optimus er en podcast fro Lendo, der handler om alle de irrationelle beslutninger vi tager i hverdagen. Lasse undersøger sammen med Sally hverdagsdanskeren som et irrationelt menneske.
Om teamet bagved podcasten
Produceret af: Bauer Media for Lendo
Vært: Lasse Rimmer.
Lasse Rimmer er bedst kendt som komiker og tv- og radiovært. Han er aktuel som vært på Morgen på Radio 100 og på tv-programmet Stormester på TV 2. Lasse er desuden kendt som “Danmarks klogeste komiker”, og han har gennem tiden beskæftiget sig med underholdning, der har været funderet i humor, viden og kultur. Blandt andet i programmer som Jeopardy, Krejlerkongen og Live fra Bremen.
Medvirkende: Sally Khallash.
Sally Khallash er Adfærdsforsker og Beslutningsteoretiker. Hun er stiftende direktør for forskningscentret Centre for Global Talent Strategy, hvor hun arbejder med virksomheder som AP Møller-Mærsk, Lego, Nordea og IKEA. Hun har en kandidatgrad i Statskundskab, har studeret på Harvard University og er gæsteforsker ved Oxford University.
Producer: Martin Birket-Smith
Redaktør: Rune Born Schwartz
Lendos reklamefilm
Lendo introducerede i starten af 2020 reklamekonceptet om Martin, som lider af Primus Optimus. Det illustreres gennem forskellige hverdagssituationer, hvor han og hans pårørende har en del udfordringer i forbindelse med hans lidelse. Til sidst går Martin i banken og ender med at gøre som så mange andre danskere. Han accepterer blindt det første og det bedste lånetilbud uden at tage stilling til andre muligheder.
Med filmen forsøger vi på satirisk vis at illustrere det tragikomiske ved den generelle tendens. Den generelle tendens til ikke at afsøge markedet og ikke at forholde sig kritisk, når det kommer til lånetilbud og sammenligning af lån.
Vi ønsker at give forbrugerne magten tilbage. Med reklamen opfordrer vi dem til at vælge lån ud fra et oplyst og informeret standpunkt. Alt sammen i humorens tegn og med et glimt i øjet.